Tarkista, että selaimesi on ajan tasalla. Suosittelemme, että käytät tuettujen selainten uusimpia versioita turvallisen ja sujuvan asioinnin varmistamiseksi. Bonava.fi toimii parhaiten seuraavilla selaimilla: Chrome, Safari, Firefox, Edge

Usein kysytyt kysymykset

Uuden kodin ostamiseen, asunnon ominaisuuksiin ja huoltotoimenpiteisiin liittyviin kysymyksiin, löydät vastaukset täältä.

Viimeksi päivitetty 25.1.2024

Mistä löydän uuteen kotiini liittyvät asiakirjat?

Tärkeät asiakirjat ja kauppakirjan liitteet löydät Oma Bonavan Dokumentit -osiosta.

Mitä tarkoittaa asunnon ennakkotarkastus ja milloin se järjestetään?

Tarjoamme sinulle mahdollisuuden tutustua uuteen kotiisi ennen muuttopäivää. Asunnon ennakkotarkastus on myös asuntokauppalain mukainen mahdollisuus asunnon tarkastamiseen ennen sen hallinnan luovutusta ja viimeisten kauppahintaerien maksamista. Ennakkotarkastuksen yhteydessä pääset varmistamaan, että kaikki on kunnossa tulevassa kodissasi. Ennakkotarkastus järjestetään noin 6-8 viikkoa ennen kotisi valmistumista.

Katso vinkit asunnon ennakkotarkastukseen.

Mitä tarkoittaa asunnon jälkitarkastus?

Asunnon jälkitarkastuksessa käydään läpi ennakkotarkastuksessa ilmoittamasi huomiot. Jälkitarkastuksen yhteydessä voit hyväksyä huomiot korjatuiksi.
 
Suosittelemme jälkitarkastusta niille asunnoille, joissa on tehty ennakkotarkastushuomioita. Näin varmistamme, että uusi kotisi on muuttohetkellä virheetön, ja muuttopäivänä avainten luovutus sujuu joutuisasti. Voit tarkistaa ennakkotarkastuksen jälkeen Oma Bonavan Omat huomiot -osiosta aiempien huomioiden käsittelyn tilan.

Mitä tarkoittaa asunnon vuositarkastus?

Vuositarkastuksessa todetaan asunnossa ja kiinteistön muissa osissa ensimmäisen vuoden aikana ilmenneet virheet. Vuositarkastus suoritetaan aikaisintaan 12 ja viimeistään 15 kuukautta sen jälkeen, kun rakennus on hyväksytty käyttöönotettavaksi. Ilmoitamme vuositarkastuksen ajankohdan ja menettelyt vähintään kuukautta ennen sen suorittamista. Vuositarkastuksen jälkeen myyjä vastaa enää vain mahdollisista piilevistä virheistä, jotka ovat olleet rakennuksessa jo, kun asunnot on luovutettu ostajille, mutta jotka ovat ilmenneet myöhemmin.

Mikäli havaitset kodissasi korjattavaa, voit ilmoittaa huomion Oma Bonavan Omat huomiot -osion kautta. 

Mistä saan apua uuden kodin käyttöön ja huoltoon?

Nettisivuiltamme löydät uuden kodin opastusvideon, jolla opastamme sinulle, kuinka uusi kotisi toimii. Huomioithan, että esittelemme videolla tyypillisimmät Bonava-kodin ominaisuudet. Tarkat ohjeet juuri sinun kotisi ja sen laitteiden käyttöön ovat Kodinkansiossa, jonka löydät Oma Bonavan Dokumentit -osiosta sekä kotisi sähkökaapin oveen liimatun QR-koodin kautta.

Milloin saan avaimet uuteen kotiini?

Kun uusi Bonava-kotisi on valmistunut, saat avaimet uuteen kotiisi. Lähetämme asuntojen valmistumisesta kertovan kirjeen noin kahta kuukautta ennen uuden kotisi valmistumista. Kerromme kirjeessä mm. valmistumispäivästä ja avainten vastaanottamisesta sekä viimeisten kauppahintaerien ja lainaosuuden maksamisesta. Avainten saamisen edellytyksenä on kaikkien kauppahintaerien ja muutostöiden maksaminen.

Pitääkö minun tehdä itse varainsiirtoveroilmoitus?

Kunkin osakkeenomistajan tulee itse tehdä varainsiirtoveroilmoitus kahden kuukauden kuluessa omistusoikeuden siirtymisestä. Lisätietoa varainsiirtoveron hoitamisesta löydät verohallinon sivuilta.

RS-pankki hoitaa rakentamisvaiheen aikana ostettujen asuntojen omistusoikeuden rekisteröimisen Maanmittauslaitoksen ylläpitämään sähköiseen huoneistotietojärjestelmään. Valmiina ostamasi asunnon sekä muiden osakkeina ostamiesi tilojen omistajana (esim. autopaikka ja liiketila) sinun tulee itse huolehtia omistusoikeuden rekisteröimisestä huoneistotietojärjestelmään. Lisätietoa Maanmittauslaitoksen sivuilta.

Mitä tarkoittaa asuntokauppalain mukaiset vakuudet?

Asuntokauppalaissa määritellään vakuudet, jotka yhtiön perustajaosakkaan eli myyjän on asetettava asunto-osakeyhtiön ja ostajien hyväksi. Näitä ovat rakentamisvaiheen vakuus ja rakentamisvaiheen jälkeinen vakuus. Rakentamisvaiheen vakuus turvaa ostajia kohteen valmistumisen suhteen ja rakentamisvaiheen jälkeinen vakuus turvaa vuosikorjausvastuun täyttämistä. Lisäksi perustajaosakas ottaa asuntokauppalain mukaisesti suorituskyvyttömyysvakuuden perustajaosakkaan suorituskyvyttömyyden varalta.

Kehen otan yhteyttä jos huomaan kodissani korjattavaa?

Vaikka pyrimme tekemään kodin hankinnasta sinulle mahdollisimman vaivattoman ja mukavan kokemuksen, uudessakin kodissa saattaa toisinaan tulla vastaan yllättäviä tilanteita. Mikäli havaitset kodissasi korjattavaa, voit ilmoittaa huomion Oma Bonavan Omat huomiot -osion kautta. 

Kiireellisissä vikailmoituksissa ota yhteyttä ensisijaisesti ja viipymättä taloyhtiösi huoltoyhtiöön ja pyri samalla itse minimoimaan vahingosta aiheutuvia vauriota.

Ilmoittamasi kiireettömät ja asumista haittaamattomat huomiot Bonava tarkastaa ja korjaa tarvittaessa asuntosi vuositarkastuksen yhteydessä. Huomioithan, että Bonavalla ei ole päivystyspalvelua.

Kodinkoneita koskevissa pulmatilanteissa sekä huolto- ja takuuasioissa saat apua suoraan kodinkonevalmistajalta tai valtuutetulta kodinkonehuollolta. Yhteystiedot löydät asuntosi Kodinkansiosta.

Taloyhtiön yhteisiä tiloja koskevissa ilmoituksissa ota yhteyttä taloyhtiösi huoltoyhtiöön tai isännöitsijään. Yhteystiedot löytyvät tyypillisesti porrashuoneen ilmoitustaululta.

Ulko-oveni lukko on ei toimi kunnolla, mitä pitäisi tehdä?

Voit huoltaa lukkoa siihen soveltuvalla lukkoöljyllä.

Miksi parvekkeen/terassin oveni on raskas avata tai sulkea?

Ovi on varustettu yleensä ns. tuulijarrulla, joka estää oven liikkumisen tuulella. Ovea avattaessa tai suljettaessa tulee varmistaa, että kahva on nostettu kokonaan yläasentoon. Kahvan ollessa alaviistossa tuulijarru aktivoituu ja tekee oven liikuttamisen raskaaksi.

Miksi ikkunat huurtuvat?

Ulkolämpötilan muuttuessa nopeasti saattaa ikkunoissa esiintyä huurtumista. Tämä on tyypillistä erityisesti syksyaikaan. Hyvin eristetyissä ikkunoissa ulkopintaan saattaa kertyä kosteutta, joka on peräisin ulkoilmasta. Ulkoilman kosteus tiivistyy ikkunan ulkopintaan sitä helpommin, mitä paremmin ikkunan lasiosa on lämmöneristetty. Kosteuden haihtumisnopeus riippuu vallitsevista olosuhteista ja kosteus voi jopa jäätyä ikkunaan lämpötilan ollessa nollan alapuolella. Ikkunan ulkopintaan tiivistyvä kosteus on täysin normaali hyvin eristettyihin ikkunoihin liittyvä ilmiö. Se ei ole merkki virheellisesti toimivasta tai viallisesta ikkunasta, eikä vaikuta ikkunan käyttöikään. Mikäli havaitset kosteutta ikkunan välissä tai sisäpinnalla, varmistathan että ikkunan kaikki lukot ovat kiinni ja tiivisteet ovat ehjät. Myös saunominen tai pyykkien kuivatus saattaa vaikuttaa huurtumiseen. Mikäli edellä mainitut asiat ovat kunnossa, huoneiston ilmanvaihto toimii normaalisti ja ikkunan edessä ei ole ilmankiertoa estäviä kalusteita tai verhoja, kannattaa ikkunan välisestä tai sisäpinnan huurtumisesta ilmoittaa kiinteistöhuollolle.

Miten ilmanvaihto on toteutettu?

Asunnot on varustettu huoneistokohtaisella tulo-poistoilmakoneella. Ilmanvaihtokoneen tehtävänä on huolehtia asunnon ilmanvaihdosta. Laitetta käytetään myös lämpöenergian talteenottoon poistoilmasta. Asuntokohtaiset ilmanvaihtokoneet on varustettu pyörivällä lämmönsiirtimellä ja sähköisellä jälkilämmityspatterilla. Keittiön liesikupu on kytketty samaan järjestelmään, eikä sillä ole erillistä moottoria.

Asuntojen ilmanvaihtokoneet sijaitsevat pääosin kylpyhuoneissa ja tulo- ja poistoilman ilmanottoaukot sijaitsevat parvekkeiden yläpuolella. Huoltoyhtiö vaihtaa ilmanvaihtokoneen suodattimet sekä huolehtii laitteen sisäpuolisesta puhdistamisesta säännöllisesti, joten asukkailla ei ole tarvetta koskea laitteeseen. Liesikuvun rasvasuodattimen puhdistus sen sijaan kuulu asukkaalle ja se on hyvä tehdä riittävän usein, jotta ruokaa laitettaessa ei pääse syntymään ylimääräisiä käryjä.

Olethan muistanut puhdistaa huoneistosi tulo- ja poistoilmanventtiilit. Venttiileihin muodostuva pöly suositellaan puhdistettavaksi imurin harjapääsuulakkeella säännöllisesti. Mikäli irroitat venttiilit puhdistuksen ajaksi, muistathan ettei alkuperäisiä asetuksia saa muuttaa. Lisätietoa venttiilien puhdistuksesta löydät opastusvideoistamme.

Miksi liesikupuni imuteho on heikentynyt?

Tarkistathan, että liesikuvun rasvasuodattimet ovat puhtaat rasvasta ja pölystä. Rasvasuodattimet tulisi pestä säännöllisesti. Lisätietoa löydät opastusvideoistamme.

Miksi asuntoni tuntuu kylmältä?

Vesikiertoinen patterilämmitys: Lämmityskauden alussa huoneiston sisälämpötila saattaa poiketa totutusta. Patterit säätyvät termostaattien avulla ja näin ollen ne  lämpenevät vain silloin, kun ulkoilman lämpötila sitä edellyttää. Kun huone on saavuttanut tavoitelämpötilan +21 astetta, pienentää termostatti lämpimän veden virtausta patterissa. Patteri voi olla ajoittaan jopa kylmä tai vain yläosastaan lämmin. Tämä osoittaa termostaatin toimivan. Huolehdithan, ettei huonekaluja tai verhoja ole asetettu liian lähelle patteria/termostaattia, sillä tämä saattaa estää termostaatin toiminnan.

Vesikiertoinen lattialämmitys: Asunnon sisäilma lämmitetään vesikiertoisella lattialämmityksellä, joka on kytketty kaukolämpöverkkoon. Kunkin huoneen lattiara-kenteessa on putkisto, joka luovuttaa lämpöä lattiarakenteeseen ja se puolestaan huoneeseen. Lattialämmitys säätyy huonekohtaisten termostaattien avulla ja näin ollen lämpenee silloin, kun ulkoilman lämpötila sitä edellyttää. Kun huone on saavuttanut halutun lämpötilan (noin +21°C), pienentää termostaatti lämpimän veden virtausta putkistossa.

Lämmitysverkostossa suoritetaan lämmön tasapainotussäätö tavanomaisesti ensimmäisen asumisvuoden aikana. Lämmön tasapainotus voidaan tehdä, kun ulkoilman lämpötila on pysyvästi pakkasella. Tästä johtuen tasapainotus tehdään yleensä talvikuukausien aikana. Tasapainotussäädön myötä mahdolliset poikkeamat sisälämpötiloissa saadaan korjattua.

Miten mittaan asuntoni lämpötilan?

Asunnon lämpötila tulisi mitata keskeltä huonetta noin metrin korkeudelta lattiapinnasta. Jos asuntosi lämpötila on alle +20 astetta, ota yhteyttä kiinteistöhuoltoon.

Miksi ilmanvaihtoventtiilien ympärystä pölyyntyy/siihen muodostuu musta rinkula?

Ilma kiertää vilkkaasti ilmanvaihtoventtiilien ympärillä ja siksi pöly kerääntyy niihin herkästi. Pölyn kertymistä voi estää imuroimalla poisto- ja tuloilmaventtiilejä imurin harjaspäällä säännöllisesti. Itse venttiilit voi putsata myös nihkeää liinaa käyttäen, mutta varothan pyyhkimästä kattoa, sillä sen pyyhkiminen saattaa vaurioittaa katon pinnoitetta.

Miksi parkettilattiani narisee?

Parketti on luonnonmateriaali, joka reagoi ilman kosteuteen ja lämpötilaan. Parketti saattaa sääolosuhteiden muuttuessa pitää ääntä tai jopa rakoilla.

Seinässäni on halkeama, mitä teen?

Uudessa talossa saattaa ilmetä pieniä seinähalkeamia tai akryylisaumojen aukeamista. Tämä johtuu uuden talon kuivumisprosessista ja on normaalia. Ilmoitathan havaitsemistasi halkeamista vuositarkastuksessa.

Miksi parvekkeeni pistorasia ei toimi?

Tarkistathan, että pistorasia on laitettu päälle kytkimestä. Kytkin sijaitsee yleensä olohuoneen seinässä lähellä parvekkeen/terassin ovea. Tarkistathan myös, että pistorasian sulake sähkökaapissa on päällä.

Mitä teen kun keittiöaltaani viemäri vetää huonosti?

Keittiön altaan alla olevan hajulukon puhdistus kuuluu kiinteistöliiton suosituksen mukaan taloyhtiön kunnossapitovastuulle, joten tarkistathan oman taloyhtiösi ohjeistuksen taloyhtiön huoltoyhtiöltä tai isännöitsijältä.

Mitä teen kun altaan hana pärskii/vesi valuu epätasaisesti?

Tarkistathan hanan poresuuttimen. Joskus suuttimeen saattaa päästä roskia tai muodostua kalkkeutumaa. Hanojen poresuuttimet tulisi puhdistaa säännöllisesti osana kodin huoltotoimia.

Mitä teen kun astianpesukoneeni ei ota vettä?

Tarkistathan, että astiapesukoneen hana on päällä. Jos astianpesukoneen hana on elektroninen, tarkistathan, että sen paristo toimii. Löydät pariston yleensä jätekaapin takaseinään sijoitetusta kotelosta.

Miksi kylpyhuoneeni viemärit haisee?

Tarkistathan, että kylpyhuoneen lattiakaivot eivät ole päässeet kuivumaan. Lattiakaivoissa tulisi olla aina vettä, joka estää viemärihajuja. Seuraavaksi kannattaa puhdistaa lattiakaivot ja altaan hajulukko. Näiden säännöllinen puhdistus estää hajujen muodostumista ja tukoksia. Kylpyhuoneen altaan alla olevan hajulukon puhdistus kuuluu kiinteistöliiton suosituksen mukaan taloyhtiön kunnossapitovastuulle, joten tarkistathan oman taloyhtiösi ohjeistuksen taloyhtiön huoltoyhtiöltä tai isännöitsijältä. Lattiakaivon puhdistuksen jälkeen tarkistathan, että kaivon sisäosat ovat tiiviisti paikoillaan ja viemärin putken osat tiiviit.

Miksi wc-istuimeni ei huuhtele kunnolla?

Ympäristöystävällisissä wc-istuimissa on yleensä kaksoishuuhtelupainike. Valitsethan oikean painikkeen huuhtelutarpeeseesi.

Miksi wc-istuimen alla olevassa silikonissa on kolo?

Tiettyihin wc-istuinmalleihin jätetään istuinosan silikonisaumaan tuulettumista varten aukko, josta istuimen taakse päässyt vesi (esimerkiksi suihkusta) pääsee poistumaan tarpeen tullen.

Miksi kylpyhuoneen laattasaumoihin on ilmestynyt reikiä/sauma-ainetta on lähtenyt irti?

Kylpyhuoneesi on vesieristetty ja pienet huokoisuudet tai sauma-aineen irtoaminen ei vaadi yleensä välitöntä korjausta ja voidaan tarkastaa osana asuntosi vuositarkastusta. Mikäli olet epävarma mitä pitäisi tehdä, olethan yhteydessä Bonavan asiakaspalveluun.

Miksi nettiyhteyteni on huono?

Olethan yhteydessä operaattoriisi/palvelun tarjoajaan.

Miksi parvekkeeni ei ole vesi/lumitiivis?

Parveke on ulkotila ja sinne sallitaan veden- ja lumentulo. Parvekelasitus pitää suurimman osan vedestä ja lumesta poissa. Tarkistathan, että ikkunoiden tiivisteet ovat ehjät ja paikoillaan. Valitsethan parvekkeelle ulkokäyttöön soveltuvia huonekaluja ja esineitä.

Tutustu myös näihin